Mladík Duane přijíždí do New Yorku a na každém kroku s sebou nosí proutěný košík s neznámým obsahem. V hotelu, kde se ubytuje, a mezi newyorskými lékaři po jeho příjezdu začíná docházet k brutálním vraždám. Ukazuje se, že Duanův proutěný košík skrývá hrůzyplné tajemství – mladíkova zdeformovaného a šíleného bratra Beliala, jeho bývalé siamské dvojče.
Celovečerní debut fanouška filmového braku Franka Henenlottera důsledně vychází ze stylu a poetiky jeho milovaných exploatačních filmů, které režisér od dětství vstřebával na slavné newyorské 42nd Street. Snímek se začal natáčet v roce 1978 v amatérských podmínkách ve špinavých uličkách New Yorku. Tvůrci dílo tvořili o víkendech a jeho celkový rozpočet činil 160 000 dolarů.
Bizarní hororová komedie je prvním režisérovým dílem, které se zabývá symbiotickým vztahem mladého muže a monstra. Příšery v Henenlotterových snímcích lze chápat jako zfyzičtění nevědomí hlavních hrdinů (Belial s Duanem telepaticky komunikuje), ovšem nikdy nejde o jednoznačné symboly. Belial, ztvárněný jako gumová figurína rozpohybovaná pomocí stop-motion animace, je stvořením, které vzbuzuje stejnou měrou zděšení jako soucit. Snad právě proto bývá Henenlotterův snímek srovnáván se Spielbergovým E.T. Mimozemšťanem uvedeným do kin ve stejném roce, kde také sledujeme příběh člověka, který před svým okolím ukrývá monstrum, s nímž ho pojí citový vztah.
Henenlotter v letech 1990 a 1992 natočil druhé a třetí pokračování Šílenství proutěného košíku, od kterých se však dnes distancuje jako zahanbený otec vůči svým dětem, které mu nepřipadají dostatečně zrůdné.