Lies
Original title:
|
Gojitmal
|
Czech titile:
|
Lži
|
Country and year:
|
South Korea 1999
|
Director:
|
Jang Sun-woo
|
Version:
|
Korean with English subtitles / Czech simultaneous translation into headphones
|
Running time:
|
103 minutes
|
Screening format:
|
35 mm
|
|
Screening:
|
Wednesday 22th February 2006 from 18:00
|
|
Friday 24th February 2006 from 19:45
|
Venue:
|
cinema Aero, Praha
|
Admission:
|
90,- Kč
|
Sorry, no English text available at the moment, but feel free to read the Czech one:
„Pověz mi lež“, prosí titul románu korejského spisovatele Jang Jung-ila, který autorovi po svém vydání v roce 1996 vynesl půlroční nucenou stáž v jihokorejském vězení. Skandální kniha plná explicitní perverze se o tři roky později stala inspirací pro režiséra Jang Sun-wooa, jenž ji využil jako východisko pro svou kvazi-dokumentární utopii Lži, jíž definoval tím, o čem sníme (skoro) všichni: „…život, to je žrát a píchat. A nechodit do práce.“
Snímek je složen takřka výhradně ze sexuální akcí nabitých setkání osmatřicetiletého sochaře Y a osmnáctileté studentky-panny J v hotelových pokojích, odosobněných jako jejich jména. Postupná deflorace tří klíčových otvorů (doprovázená roztomilými cedulkami „First Hole“, „Second Hole“ atd.) zvolna přechází ve festival slastně bolestivých praktik - tajným fetišem jihokorejské školačky jsou totiž rozličné formy bití. Úctyhodný arsenál bambusových tyčí, prutů, holí a násad během filmu nepřetržitě získává na objemu, vše se stupňuje, čerstvě protržená panna se mění v dominu a ze skulptorovy touhy se stává nezvladatelná obsese.
Soft-coreový žánr se sadomasochistickými prvky pojímaný důsledně ve stylu cinema-verité, s místy epileptickou ruční kamerou a chladně pulsujícím techno soundtrackem ještě rozrušují řídké zcizovací efekty a sebereflexivní momenty: podivuhodné úvodní interview s oběma z představitelů (třiadvacetiletá modelka Kim Tae-jeon a třiačtyřicetiletý Lee Sang-hyun, povoláním opravdu sochař) nebo náhlý vstup režiséra do vypjaté scény. Sex a násilí se tu dobrovolně děje nejen pro zvrhlé potěšení samo, ale také proti minulým i budoucím cenzorům, kteří by je chtěli pokrytecky potírat. Lhářem tu není kamera, ani protagonisté a (vyjma samého závěru) dokonce ani postavy samy, nýbrž schizofrenní společenské klima, v němž sexuální perzekuce a skrytá perverze jedno zpocené tělo jsou.
Po filmu následuje beseda s Alešem Stuchlým (redaktor kulturního týdeníku A2)
|